reklama

Budeme sa zabíjať?

Po tom, čo mi administrátori Sme.sk vymazali pred nedávnymi komunálnymi voľbami štyri celkom slušné a z hľadiska etiky úradovania a politiky zásadné blogy, zaumienil som si viac sem názormi neprispievať. No teraz tu ide o životy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Reagovať je občianskou povinnosťou

Včerajšia nehoda medzi Prešovom a Veľkým Šarišom. Zomrela mladá žena. Po čelno-bočnom náraze. Dvaja mladí zranení. Úsek veľmi dobre poznám. Nie je náročný, ale zradný, nutká zrýchliť. Je známy frekventovanými kolíziami. Mal by byť tematicky výrazne označený, pred začiatkom – z i do Prešova. Prechádzajú tadiaľ tisícky áut. Každé je pre každé nebezpečenstvom, hlavne v čase vlády vody; v tekutom i tuhom stave (mrazu). Toto, dovolím si povedať, si musí uvedomiť vodič aspoň jedného protiidúceho vozidla a byť v strehu. Na všetkých cestách obojsmerných prúdov detto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie tak dávno, po výjazde z tunela Branisko som v noci, za dažďa, v čosi viac ako 80-ke nabehol na zrejme hlbšiu vodnú plochu v stope ťažkých áut a nestačil som sa diviť – volant prestal zaberať. Síce len na pár sekúnd, ale ak by rýchlosť bola vyššia, neviem, neviem... Nikomu to neprajem, hlavne nie dámam. 

Nehoda
Nehoda 

Už som o našich biednych dopravných komunikáciách písal viackrát. Tu. Kto chce, prečíta si. Ide o životy. Preplnením hlavne v špičkách vyvolávajú dojem, že sa práve sťahuje celé Slovensko. Je to okrem víkendov každodenný úkaz. Odporúčam najmä v užších úsekoch, ktorých je habadej na entú, sledovať medzery medzi protiidúcimi autami pred sebou. Prehnane často sú to decimetrové až centimetrové odstupy. Odpálenie spätných zrkadiel som zažil na vlastnej koži na prednom sedadle autobusa. Hororový pohľad, mrazivý pocit, nielen z odfrknutia „späťákov“ na obidvoch míňajúcich sa vozidlách, ale aj zo zužujúcej sa cesty, po ktorej sa k sebe blížili minimálne 90-kou. Najskôr v Zákrute som počul, že náraz pri 50 km rýchlosti sa rovná tlaku, ak sa dobre pamätám, až niekoľko sto ton. Ktoré ľudské tkanivo to vydrží? Načo ísť hlavou proti múru? Tým je neprimeraná rýchlosť na nevyhovujúcej ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na takých úsekoch, akých je u nás množstvo (napr. Prešov – Vranov n. Toľou, Prešov – Sabinov...), je nie že rozumné, ale priam otázkou pudu sebazáchovy byť ohľaduplný a opatrný. Značky na nich neprikazujú znížiť rýchlosť, musíme tak konať z vlastného popudu. Počúvať klišé: Je lepšie prísť neskôr ako vôbec.

Sám badám na cestách dosť džentlmenov. Blikáme si na znak vďaky za toleranciu, ústretovosť výstražnými smerovkami. Ale čo s tými ostatnými, tzv. kaskadérmi? V autách by už mohli byť kamery na situačné snímky, alebo aspoň diktafóny, do ktorých by sme zaznamenali ŠPZ agresívneho auta. Koľkí máme skúsenosti, že nás cestný buldog vytlačil na krajnicu... Možno by pomohlo len mu po jazde zavolať, upozorniť na bezohľadnosť, ktorá ani nemusela byť zámerná. Predsa len, mnohým vládnu aj za volantom peniaze. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedaj Bože, žeby niekomu v tej každodennej motorizovanej tlačenici ešte velil aj alkohol... Vo včerajšej nehode neúradoval, no vzhľadom na jej vysoký výskyt sa ním potúži len hazardér.

Počas písania blogu počujem ironický výsmech: „Nič ním nezmôžeš! Žiadny blog nič nerieši. Páni zhora vidia nadol slabo (...lepšie značenie, vyhovujúcejšie cesty, najmä 1. tr. ...)“ Som opačného názoru. Tými „pánmi hore“ sme vo svojom okolí my všetci do jedného. My rozhodujeme a zodpovedáme za stav svojho susedstva, i za používanie ciest, či sa na nich budeme zabíjať, či bezpečne premiestňovať. Ten pocit mám už dávno, na úrady sa veľmi nespolieham, dlhodobo zlyhávajú, kde sa len pozriete. Aj preto, že im nepomáhame vidieť. Že ich, ak treba, nenútime vidieť. Keď si kontrolnú povinnosť osvojíme, zistíme, že ryby nesmrdia od hlavy. Že zapáchali od piat.

Jozef Ivan

Jozef Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  97x

Autor: Sex času s nulou, Emócie v celofáne, Adamovo rúcho, Gény Tálie, Líšky v Rozprávkove, Slivovica - dostupné v kníhkupectvách a na esofia@esofia.sk. Časť tvorby bola preložená do ukrajinčiny a srbštiny. Spoluautor: Ako soľ, Samostatnosť a samosprávnosť školy. Vydavateľ: Zlodej bozkov (G. Glovacký). Absolvent dvoch vysokých škôl z troch, pedagóg aj v USA, novinár, riaditeľ školy, tréner, metodik olympijských športov, rozhodca, publicista, básnik, promotér, rozprávkar, člen Spolku slovenských spisovateľov, zakladateľ, majiteľ Víkendovej školy športu, ŠK a spoločn. ESOFIA, autor, investor, staviteľ, majiteľ šp. areálu ESOFIA. S tenisovým zverencom nás zaradili do Knihy sl. rekordov. Vysadil som 80 stromov. British Publishing House LTD - BRITISHPEDIA ma zaradilo do Encyklopédie Osobnosti Českej a Slovenskej republiky. Vážim si to, nepracujem pred kamerou ani mikrofónom. Viac ma to zaväzuje aktívne podporovať dianie k hlbšej ľudskosti človeka, vo výchove, vzdelávaní, kultúre, športe. Zoznam autorových rubrík:  HOLUB V HRSTI, ROZUM NA STRECHENezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu